Jaunākais vecums, kad bērns sāk apmeklēt mūsu futbola pūlciņus, ir šie trīs līdz četri gadi, un šajā vecumā viņam rodas pirmais iespaids, kādas ir un būs nodarbības. Prieks, bēdas, bailes, satraukums, jebkuras no sajūtām var rasties pirmo reizi atverot sporta zāles durvis, un tad ir mans, mūsu treneru pienākums ieinteresēt, nomierināt bērnu, lai justos drošs un pārliecināts un ar vēlmi piedalīties nodarbībā.
Vecums 3. līdz 5. gadi, ir vecums, kad bērnam ir nepieciešmas noturēt lokanību, attīstīt koordināciju, spēju pieņemt lēmumus attiecīgajam vecumam. Un lai bērnam būtu intrese piedalīties, šīs nodarbības norit kā stāsts (mašīnas, dzivnieki, gadalaiki, krāsas, utt.) ar vairākām rotaļām katrā nodarbībā. Ierodoties uz treniņu, bērns ar vecāku palīdzību pārģērbjās lai varētu piedalīties, kad visi ir sanākuši, apsēdušies (aplī, kvadrātā, taisnā līnijā, utt.) treneris bērniem iztāsta kāda būs tēma attiecīgājā nodarbībā un ar bērniem aprunājas, izstātsa par šo tēmu, piemēram, tēma – dzivnieki, ar bērniem kopā mēģinam nosaukt cik dziviekus zinām, kuri dzīvo ūdenī, kuri debesīs, kuri uz zemes, tāpat ar krāsām (zaļš, zils, oranžš, balts….).Kad tēma ir izrunāta, sākas nodarbība, kas ir sadalīta vairumā trīs galvenajās daļās ar kopumā 4 – 6 uzdevumiem, rotaļām. Sākuma jeb pirmajā daļā ar bērniem iesildamies, skrienam, rāpojam, guļam, piemēram, kā dzivnieki, un attistam, noturam bērnu lokanību. Otrajā jeb galvenajā daļa ir rotaļas kas ir saistītas ar attiecīgās nodarbības trenera izvēlēto plānu, vai tās būs rotaļas lai attistītu koordināciju, vai tās būs rotaļas lai attistītu izturību, vai rotaļas ar futbola elementiem, vai pat viss kopā. Un nobeiguma daļā, nomierinošie uzdevumi, lai bērns nomierinās, atelpojās.
Vecumā 3. – 5. gadi daudzas rotaļas ir ar ievirzi futbolā, lai augot un attistoties, bērnam jau instinktīvi būtu nostiprināts kā, piemēram, sargāt bumbu, krītot zemē sagrupēties, lai bērns pārejot jau nākamā vecuma periodā būtu gatavs pārmaiņām. Rotaļās bieži tiek izmantotas bumbas, dažāda liemula bumbas (tenisa, futbola, lielās fitnesa bumbas) lai bērns pierod un saprot ko var izdarīt ar attiecīgo bumbu, spēj viņu sargāt turot rokās, virs galvas, pie kājām, saprot ka bumba ir jaaizsargā. Vairums rotaļas noris bērnam katram ar savu bumbu, riņki, lecamauklu, katram bērnam savs inventārs, bet, protams, ir rotaļas, kur bērniem tiek mācīts būt komandā, ka komanda ir jāciena, nedarīt citam to ko negribētu lai dara pašam.
Galvenais trenera nosacījums lai bērns atnākot uz treniņu gūst pozitīvas emocijas, un treniņam beidzoties, bērnam ir vēlme atgriezties un pilnveodot sevi, lai bērns apmeklējot nodarbības iemācās disciplīnu, izprot ko drikst darīt ko nedrīkst, ko teikt, ko nē, lai jūtas brīvs, ir atvērts un nebaidās un drošs.
Ar cieņu,
Dāvis Burvis
FS LEEVON treneris